feedburner

--MAJLIS PERWAKILAN PELAJAR--
KPTM IPOH SESI 2010
--blog still under construction--

LAPORAN AKTIVITI - Kursus Fasilitator & OPKIM

Labels:

1) KURSUS FASILITATOR KPTM 2009
tarikh : 22-24 Mei 2009
tempat : Kem Ar-Raudhah, Pangkor,Perak.

Seramai lebih 250 org pelajar drpd KPTM seluruh Malaysia (Ipoh,KL,Bangi,Kuantan, Alor Star, Kota Bharu, Kemumin, Batu Pahat), telah disatukan dalam satu program iaitu Kursus Fasilitator. KPTM Ipoh sendiri telah diwakili seramai 20 org pelajar (fasi).
Kursus ini bertujuan, menyelaraskan & memberi pendedahan kpd peserta program iaitu pelajar yg telah dilantik menjadi fasilitator, mengetahui tentang proses/ cara2 aktivit/permainan yang akan diadakan semasa minggu orientasi yg bakal berlangsung nnt.Pendedahan ini telah memberi pegalaman yg cukup berguna kpd para fasilitator seterusnya dpt mengaplikasikan semasa Minggu Orientasi di kolej masing2 kelak.
antara aktiviti yg dijalankan semasa kursus itu adalah permainan seperti, Main Gelung (magel), Chikara, Kerana Diriku Begitu Beharga, Operasi Burung Hantu (OBH), penghayatan mlm dan sebagainya selain para peserta diwajibkan tidur di dlm khemah.




2) OPERASI KHIDMAT MASYARAKAT (OPKIM) 2009
tarikh : 20-23 Jun 2009
tempat : Kg. Ubai, Kg. Semangat, Pekan, Pahang.

Program kemasyarakatan ini tlh diadakan selama 4 hari 3 Malam anjuran bersama Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) KPTM seluruh Malaysia. Seramai 11 org ahli MPP KPTM Ipoh telah menyertai program ini, yang dirasmikn oleh YB DUN kawasan itu & disokong oleh yang berbahagia ayahanda Rektor Dato Dr Razali Agus.
Seramai lbh 80 org peserta program tlh dibahagikan kepada keluarga angkat masing2 dimana setiap keluarga mendpt 2-4 org ank angkat (yg terdiri drpd pljr KPTM).
Antara aktiviti yang dilakukan sepanjang berda di kg tersebut adalah :
  • Bergotong-royong membersih/membaik pulih kwsn kg terutamanya rumah penduduk kg yg rosak akibat ribut yg tlh melanda kg itu beberapa hr seblm kedtgn kami.
  • Bersama2 penduduk kg menyediakan juadah makanan iaitu Laksa Pahang yg disediakan secara tradisional.
  • Mengadakan sesi motivasi bersama para pelajar sekolah rendah & sekolah menengah.
  • Mengadakan sukaneka/ xtvt sukan bersama penduduk kg.
  • Memberi sumbangan derma kpd keluarga penddk kg yg kurang bernasib baik
Pengalaman pahit,manis yg dikutip sepanjang berada disana semestinya akan memberi pengajaran cukup bermakna, sememangnya kita harus bersyukur dgn segala nikmat yg tlh diberikan. Semuga hubungan antara keluarga angkat tak akan terputus.








0 comments:

Post a Comment